Centrum doradztwa
Skorzystaj z bezpłatnej pomocy Fundacji www.domyopieki.pl prowadzącej Centrum Doradztwa w wyborze domu opieki >>

Porównaj

Schowek

Przejdź do schowka

Pamiętaj: Masz tyle lat, na ile się czujesz.

Niezależnie od czasów w których żyjemy każdy marzy o tym, by do późnego wieku zachować zdrowie i żywotność. Nikt jeszcze nie wynalazł cudownego środka, który zatrzyma proces starzenia. Są jednak sposoby, aby opóźnić niepożądane zmiany w organizmie związane z wiekiem.

To nie żaden oklepany slogan, ale fakt dowiedziony naukowo. Żywotność i aktywność to nie sprawa wieku, ale psychiki. Jeśli ktoś uważa siebie za próchno, niech się później nie dziwi, że szybko zacznie niedomagać. Biologicznego zegara nie da się cofnąć, ani zatrzymać. Jednak w duszy przez całe życie można pozostać młodym. Każde pokolenie może wyjść poza wyznaczone stereotypy i granice określające, co wolno robić w danym wieku, a czego nie wypada. Kto powiedział, że po pięćdziesiątce nie można, na przykład jeździć na rowerze, czy rolkach?

Wiek XXI charakteryzuje się wydłużeniem przewidywalnej długości życia w krajach uprzemysłowionych. Średni wiek kobiet to 80 lat, a mężczyzn 73,5 roku. Jak podają statystyki, każde dziecko, które dzisiaj przychodzi na świat, może się spodziewać, że dożyje wieku co najmniej 80 lat.

Wiek przed urodą:
Tak naprawdę, wiek nie jest kwestią zmarszczek, czy obniżającej się sprawności psychofizycznej, ale w przede wszystkim stosunku do siebie samego i do życia. Ludzie mieszkający w krajach uprzemysłowionych nie tylko żyją dłużej, ale także w późniejszym wieku odczuwają problemy zdrowotne związane ze starzeniem się organizmu. Według najnowszych badań i obserwacji, przeważająca większość, bo aż 90% ludzi po 65 roku życia, jest nadal sprawna, aktywna fizycznie i nie choruje.

Postęp medycyny w ciągu ostatnich dziesięcioleci sprawił, że opracowano różne sposoby zapobiegania postępującemu z wiekiem pogarszaniu się jakości życia. Jednak żeby zapobiegać coraz bardziej odczuwalnym z wiekiem objawom starzenia się organizmu, nie należy liczyć tylko na najnowsze osiągnięia medycyny. Istnieje wiele różnych możliwości opóźnienia tego procesu. Każdy człowiek może być aktywny i sprawny nawet w sędziwym wieku. Należy tylko dostatecznie wcześnie podjąć odpowiednie środki. Im wcześniej, tym skuteczniej można stawić czoła upływowi czasu.

Podstawą zachowania zdrowia i witalności do późnych lat życia jest świadomy sposób odżywiania się. Organizmowi trzeba zapewnić odpowiednią - optymalną podaż substancji odżywczych, które zwiększą jego wydolność. Innym warunkiem zachowania żywotności, zdrowia i aktywności - oprócz odpowiedniego odżywiania - jest ruch, umiejętność psychicznego relaksowania się oraz seks i pozytywne podejście do życia. Optymiści żyją nie tylko lepiej, ale i dłużej.

Badania potwierdzają fakt, że stres psychospołeczny powoduje w całym organizmie przewlekłe reakcje zapalne i może być przyczyną wielu poważnych chorób. Naukowcy dowodzą, że brak poczucia miłości, akceptacji i bliskości drugiej osoby niesie za sobą groźbę powstawania chorób w organizmie i sprzyja przedwczesnemu starzeniu się. Bliskość drugiej osoby i więź emocjonalna stanowią ochronę dla naszego organizmu. Pieszczoty niwelują stres emocjonalny i wzmacniają układ odpornościowy. W organizmie człowieka podczas delikatnych dotknięć i orgazmu wzrasta poziom hormonu zwanego oksytocyną. Oksytocyna działa uspokajająco, łagodzi poczucie lęku, wspomaga procesy zdrowienia, pobudza komórki do regeneracji i chroni komórki przed szkodliwymi skutkami działania wolnych rodników. Ludzie żyjący w szczęśliwych, spełnionych związkach partnerskich, są zdrowsi, rzadziej chorują i żyją dłużej.

Jedno z amerykańskich badań udowodniło, że w przypadku osób wysportowanych o jedną trzecią zmniejsza się ryzyko przedwczesnej śmierci w porównaniu do osób mało aktywnych fizycznie. Im w młodszym wieku badane osoby rozpoczęły uprawiać sport, tym lepsze były rezultaty. Seks - jest ważnym elementem dobrego samopoczucia psychicznego i fizycznego. Po satysfakcjonującym stosunku seksualnym wzrasta wiara w siebie, poprawia się sprawność, człowiek jest pełen energii i lepiej wygląda.

W profilaktyce procesu starzenia ważna jest także masa ciała. Tkanka tłuszczowa odkładająca się na biodrach i na brzuchu przyspiesza starzenie. Zapasy tłuszczu powodują nie tylko szybsze siwienie włosów, lecz również sprzyjają chorobom. Im dłuższy okres czasu ktoś cierpi na nadwagę, tym trudniej jest mu schudnąć. Najbardziej żywotni i aktywni seniorzy, jak się okazało, przez całe swoje życie byli szczupli, a dziesięć procent z nich miało nawet niedowagę. Opierając się na wynikach badań specjaliści radzą, by spalać tygodniowo co najmniej 1500 kcal poprzez uprawianie sportu, to opóźni proces starzenia.

Geny a starzenie organizmu:
Od wieków problem starzenia pozostaje tajemnicą. W ostatnim stuleciu opracowano wiele teorii na temat starzenia się organizmu człowieka. Co do jednego wśród badaczy panuje zgodność, a mianowicie: proces starzenia uwarunkowany jest genetycznie i zawarty jest w naszych genach jako program do realizacji.

KONTAKT



www.domyopieki.pl
ul. Chlewińska 13
01-695 Warszawa
tel. 22 698 70 80, fax 22 201 25 71
e-mail: redakcja@domyopieki.pl



Copyright © 2001-2020 by POINT GROUP Marek Gabański Wszelkie prawa zastrzeżone.