Słoneczne 49
27-400, Ostrowiec Świętokrzyski
tel. 41 266 55 53, fax 41 263 51 81
Napisz wiadomość
Dodaj opinię
Podstawy funkcjonowania jednostki
Dom Pomocy Społecznej w Ostrowcu św. na osiedlu Słonecznym 49 prowadzony jest przez Starostę Powiatu Ostrowieckiego na podstawie Decyzji Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 1 grudnia 2005 roku znak :PS.II.9013/13/2005. Zezwolenie zostało wydane na czas nieokreślony.
Prawne zasady funkcjonowania Domu określa jego statut, ustanowiony uchwałą Rady Powiatu w Ostrowcu Św. z dnia 8 czerwca 2006 roku oraz Regulamin Organizacyjny, który został zatwierdzony przez Zarząd Powiatu w Ostrowcu Św. Dom posiada również stosowny schemat organizacyjny.
Opis działalności
Dom Pomocy Społecznej w Ostrowcu Św. jest placówką zapewniającą całodobową opiekę dla 151 osób przewlekle psychicznie chorych, dorosłych obojga płci.
Warunki bytowe, rodzaj i zakres usług świadczonych przez Dom, dostosowane są do rodzaju i stopnia niepełnosprawności osób w nim zamieszkujących.
Dom zlokalizowany jest w centrum miasta. W najbliższym otoczeniu Domu znajduje się niewielki ogród umożliwiający mieszkańcom stały kontakt z naturą. Budynek jest wielokondygnacyjny z windą, bez barier architektonicznych, wyposażony w centralne ogrzewanie i bieżącą ciepłą wodę.
Dwadzieścia siedem pokoi mieszkalnych posiada własne łazienki, natomiast mieszkańcy pozostałych pokoi korzystają z toalet wspólnych, usytuowanych na korytarzach poszczególnych kondygnacji budynku.
Prowadzimy dla mieszkańców kuchnię dostosowana wielkością do ilości i rodzaju przyrządzanych potraw. Jadalnia dostosowana jest do liczby mieszkańców. Prowadzimy również własną pralnię ze stosownym zapleczem.
W Domu znajdują się trzy dyżurki pielęgniarskie / na każdej kondygnacji/, standardowo wyposażone. Pomieszczenia rehabilitacyjne wyposażone są w nowoczesną aparaturę, dostosowaną do rodzaju schorzeń mieszkańców Domu.
Mieszkańcy mają do dyspozycji miejsca wspólnego przebywania:
Sposób organizacji i funkcjonowania Domu jest dokumentowany. Prawa i obowiązki mieszkańców ustalane są przy udziale samorządu mieszkańców. Funkcjonowanie Domu w poszczególnych sferach jego życia, sposoby postępowania w trudnych sytuacjach, określają procedury postępowania tworzone przy udziale mieszkańców.
Cele działalności
DPS zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne oraz umożliwia rozwój ich osobowości, a w szczególności zapewnia:
W organizowaniu życia mieszkańców naszego Domu są uwzględniane m. in. potrzeby:
Organizacja i funkcjonowanie Domu uwzględniają stopień psychicznej i fizycznej sprawności mieszkańców, ich prawo do intymnego i godnego życia, ochronę dóbr osobistych, możliwość zachowania samodzielności wyboru stylu życia.
Opiekunowie i pokojowe sprawują całodobową opiekę nad pensjonariuszami, usługi medyczne sprawowane są przez lekarza rodzinnego, lekarzy specjalistów oraz całodobową opiekę pielęgniarską. Zapewniona jest również opieka psychologiczna i psychiatryczna.
Rehabilitacja ruchowa prowadzona jest przez wykwalifikowanych specjalistów rehabilitacji, terapia zajęciowa - przez wykwalifikowanych terapeutów. Zapewniona jest też opieka socjalna w zakresie pomocy w rozwiązywaniu codziennych problemów życiowych, organizowaniu zajęć w czasie wolnym oraz przy organizacji imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych, jak również wyjazdów na turnusy rehabilitacyjne.
Personel Domu.
Placówka wymaga wysokiego poziomu zatrudnienia. Podyktowane jest to stanem zdrowotnym mieszkańców i koniecznością zapewnienia całodobowej opieki, bezpieczeństwa oraz higieny podopiecznych.
Kierownictwo Domu realizuje taką politykę kadrową, która prowadzi do stabilności zatrudnienia mając na uwadze poprawę jakości sprawowanej nad mieszkańcami opieki. Zakres działań poszczególnych pracowników oraz obszary ich współdziałania są jasno określone w zakresach czynności i procedurach obowiązujących w Domu.
Liczba personelu w Domu oraz proporcje zatrudnienia w poszczególnych grupach zawodowych /personel specjalistyczny, podstawowy, administracyjno- techniczny/ są dostosowane do potrzeb mieszkańców. Praca personelu jest tak zorganizowana, aby przez 24 godziny na dobę zapewniona była wystarczająca liczba pracowników do sprawowania opieki.
Informacje dodatkowe.
W budynku naszego Domu znajduje się siedziba Stowarzyszenia Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych i Psychicznie Chorych "Barka", które zostało zarejestrowane w KRS w dniu 28.12.2005r. pod nr 0000247614.
Podstawowym celem działalności tego Stowarzyszenia jest pomoc w zabezpieczeniu godziwych warunków bytowych, zdrowotnych i kulturowych osobom niepełnosprawnym fizycznie i psychicznie. Członkowie zajmują się pozyskiwaniem środków rzeczowych i finansowych z przeznaczeniem na poprawę warunków życia osobom niepełnosprawnym.
Stowarzyszenie ma status organizacji pożytku publicznego, co umożliwia podatnikom przekazywanie 1 % podatku dochodowego na konto organizacji.
PREZENTACJE DOMÓW
dolnośląskie